I Danmark er vi vant til at overveje at købe den store pakke med 48 toiletruller, 3 pakker hakket oksekød, selvom vi umiddelbart kun skal bruge den ene, eller 2 poser Haribo, nu de er på tilbud. Det kaldes mængderabat.
Der gik noget tid, før vi blev helt sikre på, at det ikke bare var en enlig elefant. Men nu er vi klar til at anerkende fænomenet antimængderabat i Thailand. Her er et eksempel med Ferrero Rocher:
TCO
Oh! rimeligt anti-tilbudsagtigt!
anetteoest
Ja, det er vildt mærkeligt!
TCO
At de enkelte Ferrero Rocher (FR) må udvise en ikke-lineær effekt, når man lægger dem sammen, virker nu åbenlyst. Altså, her kan man tale om en klassisk ‘summen-er-større-end-summen-af-enkeltdelene’-situation. Det bliver tilsyneladende sværere og sværere at producere en enkelt FR, men kun hvis man efterfølgende lægger den i en stor pakke. Man kunne måske gisne om at pakken i sig selv, dvs. lineært, spiller en rolle, men da dette virker usandsynligt, overvejer vi, at man alternativt kunne man indføre en form for retrokausalitet, hvor effekten af at lægge en FR i en stor æske så virker fordyrende temporalt tilbage på fremstillingsprocessen.
anetteoest
Ja, præcis – sådan må det forholde sig. 🙂