Efter en uge i Bangkok ville vi gerne videre mod vores permanente bolig, som vi regner med at finde i Hua Hin. Så vi tog metroen til hovedbanegården. Også moderne, mobiltelefonsnakkende munke rejser med tog:
Efter tre kvarters forsinkelse kom vores tog ind på perronen:
Vores afgang hed Rapid. Der var også Ordinary, Express og Special Express, men alle togene tager efter planen 4 timer eller 4 timer og et kvarter. Der var nu heller ikke meget rapid over vores tog. Med en times forsinkelse på afgangen og en time mere på selve turen fremstår DSB pludselig meget punktlig, så 1-0 til DSB.
Til gengæld taber DSB på billetpriser: Vores 2.-klassesbilletter kostede 150 baht (27 kr.) inkl. pladsbillet, og turen var på 230 km. Bevares, en tur fra Aarhus til København til 404 kr. er måske også 70 km længere, men nu står der altså 1-1. (Man kan også rejse på 3. klasse for omkring 10 kr., hvis man ikke lige har spenderbukserne på).
Vi sørgede for at få spist, inden vi hoppede på toget:
Men det var ikke nødvendigt at få spist af inden turen. DSB’s voldsomt underskudsramte salgsvogn og servicen dér bringer fnis frem i sammenligning med forholdene i vores Hua Hin-tog. Der var en hel spisevogn, som man kunne gå ind i for at få serveret mad på rigtige tallerkener. Men man kunne også bare sætte sig og vente på, at de mange ansatte kom forbi med skiftevis is, hovedretter, drikkevarer og snacks med 10 minutters mellemrum. Nu står der 1-2.
På indeklimaet kan DSB heller ikke vinde. Her stod alle vinduer og døre bare åbne:
Nu står der 1-3, og Thailand Railways vinder – hvis vi lige ser bort fra, at der bare var et hul og et par trædeflader som toilet, og at toget var vældig slidt …
Her er vores rute:
(Tak til I Forms ruteplanner).